HIT (histaminová intolerance) a mikrobiom

HIT (histaminová intolerance) a mikrobiom

Na HIT trpí osoby, které nejsou schopné metabolizovat histamin. Histamin je hormon a neurotransmiter, který produkují různé buňky v těle, předvším pak bílé krvinky a nervové buňky.
 
 

Funkce histaminu v těle:

  • komunikuje s mozkem
  • podporuje vylučování žaludečních šťáv a tím trávení
  • je součástí imunitních reakcí v těle
  • rozšiřuje cévy, zvyšuje puls
  • zvyšuje produkci adrenalinu
  • je zodpovědný za bronchokonstrikci (stažení průdušek)
 
Pokud si tělo s histaminem neumí poradit a metabolizovat ho, musí být z potravy vyřazeny potraviny, bohaté na tuto látku (jako např. víno, tvrdé sýry, fermentované potraviny, uzené potraviny, čokoláda, rajčata, ořechy, avokádo, čočka)
 
Pro pochopení histaminové intolerance je důležité! Není možné nemít histamin v těle vůbec (je důležitou součástí zdravého imunitního systému), jde o to aby v těle byl dostatek enzymů pro jeho metabolizaci. Aby ve střevě byl histamin metabolizován a nepřecházel do krve.
 
Pokud totiž dojde ke kumulaci histaminu a jeho přechodu do krve následují různorodé zdravotní problémy:
  • gastrointestinální problémy
  • astma, alergie, problémy s dutinami
  • ekzém, kopřivka, lupénka
  • migréna, mozková mlha
  • chronické bolesti
  • nepravidelný menstruační cyklus
  • bolestivá menstruace
U každého člověka s HIT jsou projevy různé a také každý má jinou hladinu tolerance histaminu, to je třeba vypozorovat.
 
Proto aby se v těle nehromadil histamin, je tedy třeba dostatek enzymů, podílející se na jeho metabolizaci.
Mezi možné příčiny snižující hladinu enzymů patří:
  • nesnášenlivost lepku
  • crohnova choroba
  • syndrom propustného střeva
  • ulcerózní kolitida
to vše tvoří ve střevě zánět a dochází k následnému narušení funkce enzymů
  • některé léky – ibuprofen, antidepresiva, antihistaminika
  • nedostatek mědi, vitaminu C a B6 – jsou součástí enzymu
 
Jaká opatření zavést při podezření, či potvrzení HIT
  • eliminční dieta – vyřadit potraviny s vysokým obsahem histaminu
  • zavést potraviny s nízkým obsahem histaminu – jablka, borůvky, řeřicha, cibule, bylinky- estragon, tyminán, heřmánek, zázvor, kurkuma, olivový olej, kokosové mléko, rýžové mléko
  • doplňky stravy
vitamin C, B6
minerály – měď, hořčík, zinek, mangan
quercetin – blokuje uvolňování histaminu z bílých krvinek (žírných buněk)
probiotika – tady je třeba dávat pozor na složení probiotik, protože některé kmeny bakterii, můžou hladiny histaminu zvyšovat
V případě Probiotik od Harmonela – složení bakterií v sirupu Probio nezvyšuje hladinu histaminu v těle, tudíž vhodné pro osoby trpící HIT. K dalším produktům – raději konzultujte s vaším lékařem
CzechEnglishGermanHungarianItalian
error: Obsah je chráněn!!