Střevní mikrobiom: ekosystém s vlivem na naše zdraví

Střevní mikrobiom: ekosystém s vlivem na naše zdraví

Střevní mikrobiom: ekosystém s vlivem na naše zdraví

Mikrobiom střev je velmi důležitý. V závislosti na tom, v jaké je kondici, ovlivňuje naše zdraví. A mnohdy dokonce i psychiku. Jelikož ho mnoho z nás stále považuje za velkou neznámou, přiblížíme vám, na co všechno může mít jeho působení dopad.

O střevech a jejich činnosti se ve společnosti moc nemluví. Máme je totiž většinou spojené se společensky nevhodnými tématy. Situace se ale začíná postupně měnit. Čím dál více slýcháme o klíčové roli střevního mikrobiomu na naše celkové zdraví a psychiku. Problém je, že pokud netušíme, jak celý proces funguje, nevíme, jak s novými vědomostmi máme správně zacházet. 

Proto se pokusíme o menší osvětu a povíme vám, jak spolu souvisí střevní mikrobiom a psychika a jak ho můžete efektivně podpořit.

Co je střevní mikrobiom?

Střevní mikrobiom je něco jako ekosystém, který žije uvnitř našich střev. Tvoří ho bakterieviry a houby. I když to vypadá na první pohled děsivě (protože všechno z toho máme spojené s nebezpečnými chorobami), ve skutečnosti jsou nám některé z těchto mikroorganismů prospěšné.

Samozřejmě to ale neznamená, že vše, co žije v našem střevě, je bezvýhradně dobré. 

Proti hodným mikroorganismům stojí ty zlé, které se snaží převzít nadvládu. Hodné proti nim bojují a snaží se je dostat pod kontrolu. Překvapivě, složení střev má velký vliv i na naši náladu. (Toto propojení funguje i opačně. Pokud jsme nervózní, dá mozek signál zažívacímu ústrojí. Což vede například k průjmu, nebo k syndromu dráždivého tračníku.)

Mikrobiom a imunita

Ve škole nás v hodinách biologie učili, že podstatná část lidského imunitního systému sídlí v našich střevech. Jak přesně ale spolu střevní mikrobiota a imunita souvisí?

V první řadě, ve střevech se vstřebává potrava, kterou přes den sníme. Ta obsahuje vitamínyminerály a další složky. Jako jsou sacharidy, tuky atd. Pokud je osídlení střeva v harmonii, ve střevě se vstřebají správné složky v optimálním množství a ty, které nám nedělají tak dobře, se vyloučí. Nebo naopak. Pokud máme špatné složení střevní mikroflóry, můžeme do těla vstřebávat víc sacharidů a tuků. Což vede k vyšší hmotnosti, ale i k celé řadě (nejen) civilizačních chorob.

Jak obnovit a posílit střevní mikrobiom

Největší dopady na naši střevní mikroflóru má náš životní styl. Co se týče stravy, měli bychom mít co nejpestřejší stravu. V něm by mělo být zastoupené čerstvé ovoce, zelenina, luštěniny, celozrnné výrobky a zakysané mléčné výrobky. Střevům naopak nedělají dobře nezdravé potraviny, ve kterých je hodně přidaných látek a cukrů. 
Dobrým nápadem není ani kouření a nadměrné popíjení alkoholu. (Ačkoliv umírněné pití červeného vína se často spojuje s příznivým vlivem polyfenolů. Ty má ale i zelený čaj, či cibule.) Imunitnímu systému obecně prospívá i zdravý spánek a redukce stresu.

Probiotika a mikrobiom člověka

Našim střevům nedělá dobře ani pravidelné užívání antibiotik. Je to kvůli tomu, že antibiotika sice hubí zlé bakterie, ale s nimi i ty dobré. Právě proto můžeme mít nějakou dobu rozhozené zažívání, průjem a další střevní potíže. (Včetně přechodně snížené imunity.)  

Z toho důvodu bychom se měli i v normálním životě zaměřit na konzumaci probiotických nápojů a potravin.

K nim patří kvašené zelí, nakládaná zelenina, kimči nebo kefír. Problém je ale trochu v tom, že řada z nás nemůže těmto výrobkům přijít na chuť. Nebo si je nechtějí dopřávat každý den. Proto je možné dostávat do těla probiotika ve formě doplňků stravy.

 To ale není všechno. Aby se mohla probiotika správně ve střevech uchytit, potřebují prebiotika. Ta jsou jejich potravou, která jim umožňuje se dále množit a přežívat. Kvalitní probiotické doplňky stravy by tedy měly obsahovat i je.

Tags: , , , , , ,

CzechEnglishGermanHungarianItalian
error: Obsah je chráněn!!